اتوماسیون اداری یا خودکارسازی اداری

تعریف اتوماسیون اداری:

در این زمینه تعاریف متعددی شده است که مهمترین آن عبارتست از کاربرد وسایل الکترونیکی در فعالیتهای دفتری به منظور افزایش کارایی است.

اتوماسیون اداری عبارت است از: متصل کردن اطلاعات کامپیوترهای موجود در یک سازمان به کمک شبکه و یا استفاده از یک برنامه نرم‌افزاری مشترک، تا انتقال اطلاعات، آمارها، نامه‌ها و مکاتبات و نیز دستورالعمل‌ها به‌صورت کاملاً یکپارچه و آسان انجام پذیرد و بدین ترتیب فرمولی جدید جهت طبقه‌بندی، تبادل، تنظیم و تصحیح اطلاعات درون‌سازمانی و تسریع بخشیدن به امر اجراء بدون نیاز به روش‌های دست‌وپاگیر و مرسوم اداری و با صرفه‌جوئی در زمان و مواداولیه مصرفی ایجاد شود.

حذف کاغذ از امور بایگانی و دفتری، رفع محدودیت فضا جهت بایگانی پرونده‌ها و ابزار آن مانند زونکن و پوشه، کاهش خطرات و مشکلات محیطی و آتش‌سوزی، افزایش ضریب امنیت در نگهداری از اطلاعات و پشتیبانی از امور اداری از تأثیرات به‌کارگیری اتوماسیون است.

معرفی

 اتوماسیون اداری مكانیزمی است در راستای بهبود بهره وری سازمان از طریق اعمال مدیریت اثر بخش و كارا بر مجموعه فعالیتهای سازمان با بهره گیری از :

  • گردش الكترونیكی مكاتبات در سطح سازمان
  • جستجوی آسان در اطلاعات ذخیره شده
  • پاسخگویی سریع و به موقع به مراجعان
  • حذف كاغذ از چرخه مكاتبات اداری
  • اعمال كنترل مناسب بر كاربران
  • ثبت و نگهداری بهینه اطلاعات
  • بهبود ارتباطات درون سازمانی .

مشكلات و معضلات

برخی از مهمترین مشكلات متعارف سازمانها كه ناشی از عدم بهره گیری مناسب از سیستم های اتوماسیون اداری می باشد عبارتند از :

  • عدم امكان اطلاع رسانی سریع و صحیح به كاركنان و مراجعان
  • زمان بر بودن دسترسی به اسناد و مكاتبات ذخیره شده
  • زمان بر بودن چرخه تولید ، توزیع و بایگانی اسناد
  • تا مناسب بودن سیستم كنترل و نظارت سازمان
  • عدم امكان پیگیری صحیح كارها

دستاوردهای بكارگیری

 دستاوردهای بكارگیری سیستم های نوین اتوماسیون اداری :

  • امکان انجام کارهای اداری در خارج از محل کار و در هر زمان
  • کاهش فعالیت های غیر مولد مانند بایگانی فیزیکی اسناد و . . .
  • نگهداری سوابق عملیات در حجم کمتر, ایمنی بالا ومراجعه آسان
  • قابلیت تولید گزارش های مورد نیاز به همراه نمودارهای متعدد
  • کاهش کارهای مسئولان دفاتر, منشی ها, تایپیست ها
  • امکان پیگیری تلفنی کارها در هر مكان و هر زمان
  • اعمال کنترل بر اطلاعات طبقه بندی شده
  • دقت در انجام عملیات وثبت تمامی امور
  • حذف کامل کاغذ از فرایند انجام کارها
  • ردیابی امور وپیگیری به موقع مراحل کار
  • سهولت وسرعت در گردش عملیات
  • امنیت بالا در نگهداری از اسناد و امكان دسترسی به آن

پیش نیازهای پیاده سازی

  • اعتقاد مدیریت ارشد سازمان به ضرورت ایجاد تحول در سازمان
  • شناخت وضع موجود گردش و نگهداری اسناد در سازمان
  • فراهم ساختن بستر ارتباطی و تجهیزات سخت افزاری
  • تهیه و تدوین متدولوژی استقرار سیستم
  • ارائه آموزش های پایه به كاربران

منبع سایت  http://pouyaweb.com


نظرات شما عزیزان:

تکنوازنده عشق
ساعت16:36---8 بهمن 1390
سلام دوست عزیز
زیبا بود لذت بردم
اگه دوست داری با ما تبادل لینک کنید مارا با نام تکنوازنده عشق لینک
کنید وبعد به ما خبر دهید که با چه اسمی لینکتان کنیم
موفق وسربلند باشیدhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(25).gif< br />


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, | 13:42 | نويسنده : dabir |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?